FANDOM

Lhasa apso – jedna z ras psów, należąca do grupy psów do towarzystwa, zaklasyfikowana do sekcji psów tybetańskich. Zgodnie z klasyfikacją amerykańską, należy do grupy psów użytkowych[1]. Typ jamikowaty[2]. Nie podlega próbom pracy[3].

Spis treściEdytuj

Rys historycznyEdytuj

Psy te z Tybetu trafiły na Wyspy dzięki brytyjskiemu pułkownikowi i urzędnikowi Baleyowi, który w 1928 roku przywiózł z sobą do rodzinnych stron kilka sztuk psów tej rasy. Lhasa apso to nazwa nadana już w Wielkiej Brytanii. Nazwa wywodzi się od stolicy Tybetu. Był ulubieńcem arystokracji w dawnym Tybecie, psy z hodowli wysyłano w prezencie do USA.

Zachowanie i charakterEdytuj

Pies reprezentacyjny, do towarzystwa. Czujny, nie szczeka niepotrzebnie. W stosunku do obcych nieufny, wśród domowników jest miły, przyjazny i wesoły. Odważny, nieustępliwy i pewny siebie. Bardzo przywiązany do swojego człowieka. Jest obdarzony dużą intuicją i bywa wrogo nastawiony do innych zwierząt domowych. Chce być często niezależny.[potrzebne źródło]

Szata i umaszczenieEdytuj

[1][2]Głowa lhasa apsoWłos długi (można obcinać do wybranej długości), o umaszczeniu dowolnym. Spotykane są także osobniki o każdej barwie włosa, od białej po czarną, także podpalane, łaciate i pręgowane.

UtrzymanieEdytuj

Bujna sierść wymaga systematycznej pielęgnacji, poza tym niewymagający. Dobrze nadaje się do trzymania w mieszkaniu, ale ceni sobie też ruch na wolnej przestrzeni.

PrzypisyEdytuj

  1. Ammy Marder, Debra Horwitz: Nasz pies. Poradnik dla właścicieli psów. s. 199.
  2. Rino Falappi: Czworonożni przyjaciele: rasy, pielęgnacja i hodowla psów. s. 173.
  3. Alain Fournier: Ilustrowana encyklopedia psów rasowych. s. 345.

BibliografiaEdytuj

  • Alain Fournier: Ilustrowana encyklopedia psów rasowych. Warszawa: Carta Blanca. Grupa Wydawnicza PWN, 2012. ISBN 978-83-7705-179-5.
  • Eva Maria Krämer: Rasy psów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza MULTICO, 1998, s. 28. ISBN 83-7073-122-8.
  • Ammy Marder, Debra Horwitz: Nasz pies. Poradnik dla właścicieli psów. Warszawa: Książka i Wiedza, 1999. ISBN 83-05-13030-4.
  • Rino Falappi: Czworonożni przyjaciele: rasy, pielęgnacja i hodowla psów. Warszawa: Dom Wydawniczy "Bellona", 2001. ISBN 83-11-09354-7.

Kategorie:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki