FANDOM

Labrador retrieverEdytuj

Yellow Labradors i2

Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Labrador retriever
[1]

Labrador retriever

Inne nazwy Labrador Retriever (według nomenklatury FCI i ZKwP), dawniej pies św. Jana[1]
Kraj patronacki Wielka Brytania
Kraj pochodzenia Wielka Brytania[2]
Wymiary
Wysokość 56 – 63 cm (psy),

54 – 60 cm (suki)

Masa 29,5 – 36 kg (psy),

25 – 32 kg (suki) (Uwaga: wagę podano w/g wzorca AKC; wzorzec FCI nie podaje wagi)

Klasyfikacja
FCI Grupa VIII, Sekcja 1,

numer wzorca 122

AKC Sporting
ANKC Grupa 3 (Gundogs)
CKC Grupa 1 – Sporting Dogs
KC(UK) Gundog
NZKC Gundog
UKC Grupa 4 – Gun Dog
Wzorce rasy
FCI AKC ANKC CKC KC(UK) NZKC UKC
[2] Galeria zdjęć w Wikimedia Commons

Zobacz hasło labrador w WikisłownikuLabrador retriever – jedna z ras psów, należąca do grupy psów aportujących, płochaczy i psów wodnych, zaklasyfikowana do sekcji psów aportujących. Typ wyżłowaty[3]. Podlega próbom pracy[2].

Nazwa rasy pochodzi od półwyspu Labrador w Kanadzie (pomimo tego, iż psy te w rzeczywistości pochodzą z Nowej Fundlandii) oraz od angielskiego czasownika "to retrieve" (przynosić), co wiąże się z zadaniami, jakie spełniają w myślistwie.

Spis treściEdytuj

Rys historycznyEdytuj

Podobnie jak nowofundland i landseer rasa pochodzi z południa Nowej Fundlandii. W XVIII wieku była wykorzystywana przez rybaków do pracy na kutrach (psy pomagały przy wyciąganiu sieci, aportowaniu przedmiotów, a nawet ratowaniu tonących). Nazywane były psami św. Jana [4]. Do Europy pierwsze psy tej rasy sprowadził w 1820 lord Malmesbury (błędnie nazywając je "psami z Labradoru"), który razem z synem rozpoczął ich hodowlę w Wielkiej Brytanii. Pod koniec XIX wieku rasa została zatwierdzona w Wielkiej Brytanii jako pies myśliwski[potrzebne źródło].

WyglądEdytuj

Wzorzec rasyEdytuj

[3][4]Labrador o umaszczeniu czarnym[5][6]Głowa labradora o umaszczeniu czekoladowym.*Oczy: Średniej wielkości; o inteligentnym, łagodnym wyrazie; brązowe lub orzechowe.

  • Uszy: Niezbyt duże ani ciężkie, przylegające ściśle do głowy, osadzone dość daleko z tyłu.
  • Zgryz: Szczęka i zęby mocne, z doskonałym, regularnym i kompletnym zgryzem nożycowym, tj. górny rząd siekaczy przykrywa rząd dolny, stykając się z nim.
  • Szyja: Gładka, mocna, osadzona w poprawnie ustawionych łopatkach.
  • Kończyny przednie: Łopatki długie, ustawione ukośnie. Kończyny przednie o mocnym kośćcu, od łokcia do podłoża proste, zarówno widziane z przodu, jak i z boku.
  • Tułów: Klatka piersiowa szeroka i głęboka, z dobrze wysklepionymi żebrami. Prosta górna linia. Szerokie, silne, mocne lędźwie.
  • Umaszczenie:
    • czarne
    • biszkoptowe (w odcieniach od jasnokremowego do ogniście rudego)
    • czekoladowe/wątrobiane (występujące najrzadziej)
  • Sierść: Cecha charakterystyczna; krótka, gęsta, przylegająca, niefalista, twarda w dotyku. Nieprzepuszczający wilgoci podszerstek.
  • Łapy: Okrągłe, zwarte; dobrze wysklepione palce i poprawnie rozwinięte opuszki.
  • Ogon: Cecha charakterystyczna; bardzo gruby u nasady, zwężający się ku końcowi, średniej długości, bez "pióra", pokryty krótkim, grubym, gęstym włosem.
  • Kończyny tylne: Zad dobrze wykształcony, nieopadający w kierunku ogona; dobrze kątowane stawy skokowe, krowia postawa w najwyższym stopniu niepożądana.
  • Wrażenie ogólne: Mocnej budowy, zwarty, bardzo aktywny; szeroka czaszka, klatka piersiowa dobrze rozwinięta, żebra dobrze wysklepione, lędźwie i kończyny tylne mocne i szerokie.

Zachowanie i charakterEdytuj

Labrador retriever to rasa psów żywiołowych, skorych do zabawy, także z innymi psami. Stworzone do pracy w wodzie i aportowania potrzebują bezpośredniego kontaktu w pracy z człowiekiem. Dobrze tolerują dzieci i są cierpliwe w kontaktach z nimi[1].

Zdrowie i pielęgnacjaEdytuj

Trzeba zapewnić mu odpowiednią do jego potrzeb dawkę codziennego ruchu. Niespełnienie tego warunku prowadzi do otyłości powodującej choroby stawów, a także nadpobudliwości oraz przyczynia się do wielu niepożądanych zachowań. Psy tej rasy przejawiają średnie ryzyko do wystąpienia skrętu żołądka.

UżytkowośćEdytuj

Pierwotnie był użytkowany jako pies myśliwski, aportujący postrzałki, głównie ptaki. Jedną z cech labradora jest umiejętność zapamiętania miejsca upadku kilku postrzelonych ptaków i następnie zaaportowanie jednego po drugim do myśliwego.

Ze względu na umiejętność współpracy z człowiekiem labradory są współcześnie wykorzystywane w różnych dziedzinach, nie związanych z łowiectwem, takich jak:

  • psy ratownicze (gruzowiskowe, lawinowe i do ratownictwa wodnego),
  • przewodnicy ociemniałych,
  • psy rodzinne, sprawdzające się także w sportach kynologicznych,
  • psy wykorzystywane w terapii chorych,
  • psy policyjne wykorzystywane do wykrywania narkotyków,
  • psy wykorzystywane przez straż pożarną do wykrywania miejsc podpaleń.
  • psy wykorzystywane przez Służbę Celna do wykrywania wyrobów tytoniowych, narkotyków

PopularnośćEdytuj

Według liczby psów oficjalnie zarejestrowanych w organizacjach kynologicznych labrador retriever to jedna z najpopularniejszych ras w Wielkiej Brytanii, USA i Polsce.

PrzypisyEdytuj

  1. 1,0 1,1 Eva-Maria Krämer: Rasy psów. Warszawa: MULTICO Oficyna Wydawnicza, 2011, s. 203. ISBN 83-7073-967-6.
  2. 2,0 2,1 Alain Fournier: Ilustrowana encyklopedia psów rasowych. s. 316.
  3. Rino Falappi: Czworonożni przyjaciele: rasy, pielęgnacja i hodowla psów. s. 156.
  4. Ammy Marder, Debra Horwitz: Nasz pies... s. 109.

BibliografiaEdytuj

  • Rino Falappi: Czworonożni przyjaciele: rasy, pielęgnacja i hodowla psów. Warszawa: Dom Wydawniczy "Bellona", 2001. ISBN 83-11-09354-7.
  • Alain Fournier: Ilustrowana encyklopedia psów rasowych. Warszawa: Carta Blanca. Grupa Wydawnicza PWN, 2012. ISBN 978-83-7705-179-5.
  • Eva Maria Krämer: Rasy psów. Warszawa: Multico Oficyna Wydawnicza, 1998, s. 201. ISBN 83-7073-122-8.
  • Brigitte Rauth – Widmann "Labrador" – poradnik opiekuna, Wydawnictwo RM, Warszawa 2006
  • Ammy Marder, Debra Horwitz: Nasz pies. Poradnik dla właścicieli psów. Warszawa: Książka i Wiedza, 1999. ISBN 83-05-13030-4.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki